روستای گردشگری باقرآباد

روستایی با نخلستان هایی سر به فلک کشیده و مردمانی چون نخل استوار

روستای گردشگری باقرآباد

روستایی با نخلستان هایی سر به فلک کشیده و مردمانی چون نخل استوار

مشخصات بلاگ
روستای گردشگری باقرآباد

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است




دریافت
مدت زمان: 7 دقیقه 24 ثانیه 

  • باقرآبادی


آش گندم یا  آش امام حسین علیه السلام از جمله سنت ای دیرینه ای است که از دیر باز در میان مردم این روستا رواج داشته و دارد و در طول سال و در مناسبت های مختلف این برنامه در این روستا انجام می شود.

علت نامگذاری این آش به آش امام حسین علیه السلام نیز این است که این آش را جهت برآورده شدن حاجات خود نذر کرده و ثواب آن را به روح مطهر امام حسین علیه السلام هدیه می کنند.

البته پختن این آش کار هر کسی نیست و حدود 24 ساعت زمان می برد که تلاش های تعداد زیادی را در پخته شدن می طلبد.

برخی مواد لازم جهت طبخ این آش عبارتند از:

گوشت گوسفند، دنبه گوسفند، نخود، لوبیا، عدس سیاه، بلغور گندم، قلم گاو، فلفل وادویه جات 

البته این آش زمانی خوشمزه می شود که در دیگ های مسی و بر روی آتش و با هیزم پخته شود همانگونه که در تصویر بالا قابل رویت است.

تصاویری از مراحل طبخ آش را در ادامه مطلب مشاهده کنید

  • باقرآبادی


  

ادامه تصاویر در ادامه مطلب

  • باقرآبادی

از سنت های دیرینه ای که در میان مردم استان یزد و شهرستان بافق رونق داشته و دارد مراسم نخل برداری است که به نوعی نماد تشییع پیکر پاک و مطهر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است که  هر ساله در روز سیزدهم ماه محرم و همزمان با روز دفن شهدای کربلا صورت می گیرد.

این مراسم نیز چند سالی است که در شب پایانی مراسم عزاداری در روستای باقرآباد که همزمان با روز سیزدهم ماه محرم است در حسینیه باقرآباد صورت میگیرد.

امسال نیز با توجه به توسعه حسینیه و  وسعت قابل توجه آن ، این مراسم نخل برداری با شور و حال وصف ناشدنی برگزار گردیدکه تصاویر آن در ادامه مطلب قابل مشاهده است

  • باقرآبادی

با توجه به اینکه در روز عاشورای اباعبدالله الحسین علیه السلام باید به نوحه سرایی و عزاداری پرداخت و مرد و  زن و پیر و جوان را به گریه و اندوه در ماتم سید و سالار شهیدان دعوت کرد بنابراین دو سالی است که پیشنهاد برگزاری زیارت ناحیه مقدسه امام زمان عجل الله تعالی فرجه در حسینیه باقرآباد مطرح شده و مورد استقبال عموم قرار گرفت.

امسال نیز برای سال دوم ، این مراسم حدود یک ساعت بعد از اذان ظهر و عصر و با حضور اقشار مختلف مردم اعم از بافقی و باقرآبادی برگزار گردید که این زیارت توسط حجه الاسلام حسینی و جناب آقای حسین تفکری قرائت شد و در ادامه نیز نوحه سرایی جناب آقای تفکری حال و هوای خاصی به محفل ما بخشید.

  

شایان ذکر است که زیارت ناحیه مقدسه در واقع مقتل خوانی و روضه خوانی امام حسین علیه السلام است که توسط امام زمان عجل الله تعالی صورت گرفته و مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار و مرحوم شیخ مفید در کتاب المزار، این زیارت را نقل کرده اند.


تصاویر در ادامه مطلب

  • باقرآبادی

چند سالی است که با تاسیس هیئت امام حسن مجتبی علیه السلام در روستای باقرآباد، روز تاسوعای ماه محرم نیز رنگ و بوی خاصی به این روستا داده و زنان و مردان ولایتمدار باقراباد بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد عسکریه، هیئت را حرکت داده و با دور زدن روستا و نوحه خوانی و عزاداری و سینه و زنجیر زدن ، به طرف قبرستان حرکت کرده و با یاد  کردن اموت و گذشتگان خویش در عزای باب الحوائج کربلا قمر بنی هاشم علیه السلام به عزاداری می پردازند.

امسال نیز این حرکت با شور و حال بیشتر از سال های قبل و با حضور پر رنگ جوانان و نوجوانان برگزار گردید و در ادامه بعد از عزاداری در کنار مزار اموات، دسته را ادامه داده و در حسینیه حضور به هم رسانده و سینه زنی گرمی را به نمایش گذاشتند که حقیقتا باید گفت دستمریزاد.



دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 39 ثانیه

 


تصاویر در ادامه مطلب

  • باقرآبادی
از ویژگی های شب های محرم باقرآباد را می توان حضور هیئت های مختلف از مساجد، تکیه ها و حسینیه های متعدد شهرستان بافق در این مراسم یاد کرد.
در هر شب از این شبها یک یا چند هئیت با نوحه خوانی و سینه یا زنجیر زدن به این حسینیه قدم گذاشته و شور و حال معنوی خاصی را بر فضا حاکم می کنند که همین مساله موجب رونق بیشتر عزاداری در این روستا گردیده است.

تصاویر در ادامه مطلب
  • باقرآبادی

با توجه به فضای زیبای حسینیه باقرآباد و در راستای متمرکز ساختن برنامه های دعای ندبه در شهرستان بافق ، شورای هیئات این شهرستان در اولین برنامه خود، مراسم دعای ندبه در اولین جمعه ماه محرم الحرام را در حسینیه باقرآباد  برگزار کرد.

در این مراسم، عزیزان هئیت امام سجاد علیه السلام وابسته به مسجد حاج حسین شهرستان بافق با حضور پر شور خود در ساعات اغازین روز جمعه و با نوای گرم مداحان ارجمند آقایان احمدیان، خالقی و قانعی به قرائت دعای شریف ندبه پرداخته  و بعد از اتمام مراسم ، صبحانه را میهمان مردم میهمان نواز باقراباد بودند.



دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 1 ثانیه 

  • باقرآبادی

امسال نیز همچون سال های گذشته مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در حسینیه تازه توسعه یافته روستای باقرآباد و با حضور پر شور مردم عزیز این روستا و تعداد زیادی از اهالی شهرستان بافق برگزار گردید.در این مراسم که همزمان با اذان مغرب و با اقامه نماز جماعت توسط حجه الاسلام سید محمد صالح میرغنی زاده آغاز می شد در ابتدا حجه الاسلام میرغنی زاده برنامه را آغاز و سپس حجه الاسلام حسینی و  حجه الاسلام طباطبایی به سخنرانی می پرداختند.

این مراسم هر ساله از روز اول ماه محرم آغاز و تا شام روز سیزدهم ادامه دارد.



دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 44 ثانیه 

  • باقرآبادی