روستای گردشگری باقرآباد

روستایی با نخلستان هایی سر به فلک کشیده و مردمانی چون نخل استوار

روستای گردشگری باقرآباد

روستایی با نخلستان هایی سر به فلک کشیده و مردمانی چون نخل استوار

مشخصات بلاگ
روستای گردشگری باقرآباد

۱۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

بسمه تعالی

ضمن تقدیر و تشکر از حضور حماسی مردم عزیز ایران در خلق حماسه ای سیاسی در 24 خرداد و حضور حداکثری در پای صندوق های رای بر خود لازم می دانیم به عزیزان منتخب مردم در شورای اسلامی روستای باقرآباد تبریک و تهنیت گفته و موفقیت آنها را در طول مدت خدمتگذاری از خداوند متعال آرزو کنیم.

ضمنا اسامی نامزدهای انتخاباتی شورای اسلامی در روستای باقرآباد و میزان رای آنان به ترتیب میزان رای بدین شرح است:


1. جناب آقای سید علی حسینی  فرزند حاج سید موسی  99 رای

2. جناب آقای علی عسکری   فرزند حاج یدالله    79 رای

3. جناب آقای علی اصغر عسکری  فرزند مرحوم محمد   75 رای

4. جناب آقای جلال عسکری    فرزند اصغر    71  رای

5. جناب آقای حاج حبیب عسکری فرزند مرحوم حاج رمضان   42 رای


کل آراء ماخوذه در صندوق این روستا 146 رای بود و با توجه به اینکه تعداد افراد مورد نیاز جهت شورای این روستا سه نفر می باشد بنابراین سه نفر اول به عنوان اعضاء چهارمین دوره شورای اسلامی روستا انتخاب شده اند.

انشاءالله خداوند متعال توفیق خدمت را به این عزیزان عطا فرموده و بتوانند در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمت به عزیزان روستا موفق بوده و برگ زرینی در کارنامه خود ثبت کنند.

  • باقرآبادی

با پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد بالاخره مقرر شد حسینیه قمر بنی هاشم علیه السلام روستای باقرآباد توسعه یابد که بعد از کش و قوس هایی که در پی داشت با توکل برخداوند متعال و همت جوانان عزیز این روستا کلنگ توسعه بر زمین خورد و دیوارهای ان بالا رفت.

تصاویر را در ادامه مطلب مشاهده فرمایید.

  • باقرآبادی

  • باقرآبادی

متاسفانه با خبر شدیم چند تن از عزیزان باقرآبادی در سانحه تصادف در مسیر مشهد مقدس جان خود را از دست داده اند که بدین وسیله ابراز همدردی خود را با خانواده های محترم عسکری باقرآبادی و کریمی مبارکه اعلام می داریم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت را برای آن عزیزان و صبر و اجر جمیل را برای بازماندگان خواهانیم.


ضمنا اسامی جان باختگان بدین شرح است:

1. مرحوم محسن عسکری باقرآبادی فرزند جواد

2. مرحومه فهیمه کریمی مبارکه فرزند حاج حسینعلی

3. کودک خردسال محمد جواد عسکری فرزند حسین 

  • باقرآبادی
مشاهده تصاویر در ادامه مطلب 
  • باقرآبادی

حدود 5 سال قبل در سال روز شهادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها اتوبوس حامل زائران حضرت زینب سلام الله علیها در مسیر رفتن به سوریه در اتوبان قم تهران دچار سانحه شد و بیش از 35 نفر از عزیزان بافقی در این مسیر جان خود را از دست دادند.

در این سانحه روستای باقراباد نیز عزادار شد و 6 نفر از عزیزان این روستا نیز با بال های گشوده به سمت ضریح مطهر آن حضرت پر کشیدند و میهمان ابدی حضرتش شدند.

اسامی این عزیزان بدین شرح است:

1. زنده یاد حاج سید حسین حسینی پدر بزرگوار شهید سید احمد حسینی

2. زنده یاد حاج سید ماشاءالله حسینی عموی بزرگوار شهید

3. زنده یاد حاج محمد علی میرزایی

3. زنده یاد فاطمه بیگم حسینی عمه بزرگوار شهید

5. زنده یاد حاجیه معصومه میرزایی ( همسر حاج سید ماشاءالله حسینی)

6. زنده یاد ملوک وفایی منش ( همسر حاج محمد علی میرزایی )

بدین مناسبت هرساله در سالروز شهادت حضرت زینب سلام الله علیها مراسم یادبود این عزیزان برگزار می گردد که اطلاعیه پنجمین سالگرد انان بدین شرح است:

  • باقرآبادی


  • باقرآبادی

مردم این روستا نیز مانند جای جای ایران عزیز اسلامی با لهجه و گویش خاصی صحبت می کنند.

البته لهجه خاصی مورد نظر نیست بلکه به خاطر نزدیک بودن به مرکز شهرستان بافق به نوعی بافقی صحبت می کنند که لهجه مردم بافق نیز مخلوطی از یزدی و اصفهانی است که به برخی اصطلاحات محلی که تعدادی از آنها در مطلب قبلی هم وجود داشت اشاره می کنم.

1. مغ " mogh "  که همان برگ درخت خرما است

2. سیس " sis " که همان الیاف درخت خرماست و اطراف پایه های برگ ها را به خود گرفته است

3. اشقرو " oshghorou"  اشقرو نیز یک واژه محلی است که اصطلاح کتابی آن " آبشخور "‌است و در واقع غلافی برای خوشه های خرماست .

به تعبیر دیگر زمانی که خوشه های خرما از بطن درخت بیرون آید داخل غلافی است که بعد از شکستن آن غلاف کم کم خوشه های زرد رنگ بیرون آمده و دانه های ریزی که روی ان وجود دارد به خرماهایی لذیذ تبدیل می شود. ان غلاف را آبشخور یا " اشقرو " گویند.

4. کود " kowd "  برگ های بلند درخت خرما برای اینکه بر درخت بماند و سنگینی آن باعث شکستن و افتادن از بالای درخت نشود نیازمند پایه ای محکم و وسیع است که در اصطلاح محلی به آن " کود " گفته می شود.

بنابراین در واقع کود همان ابتدای ساقه های برگ درخت خرماست که به رنگی قهوه ای بر روی درخت و در حد فاصل بین تنه درخت و برگها قابل مشاهده است.

5. کلپی ( kolpy)  یا (gholfy) نیز واژه ای محلی است که به هسته های خرما اطلاق می شود

6. کونی "  kouni "  به حد فاصل بین کود و برگ های درخت خرما اطلاق می شود که درای خار هایی بلند است و در واقع همان ابتدای ساقه های برگ درخت خرما است.


7. سیخ "‌ seekh" این سیخ غیر از سیخ کباب و سیخ جگر است بلکه در گویش محلی به انواع خارها سیخ گفته می شود مانند خارهای درخت خرما ، درخت گل ، بوته خار شتر و ... حتی به خارپشت نیز در این منطقه سیخور " seekhor" گفته می شود.

8. کلو " keloo" در واقع همان خرمای کال و نارس است که در این منطقه به این نام خوانده می شود.


  • باقرآبادی
با توجه به وجود درختان سر به فلک کشیده خرما در  این روستا غالب صنایع دستی مردم این خطه از کویر از الیاف و برگ این درخت است که می توان به برخی از آنها اشاره کرد:

1. حصیر

2. جارو

3. بادبزن حصیری

4. کلاه حصیری

5. جا لیوانی حصیری

 

6. سبد حصیری

که تمامی صنایع دستی فوق از برگ درختان خرما و هر کدام با شیوه و روشی خاص تهیه می شود.

در اصطلاح مردم منطقه به برگ درخت خرما " مُغ " گفته می شود.

6. پادری  که از الیاف این درخت تشکیل شده و در گویش محلی به آن " بافته " می گویند البته الیاف این درخت نیز در گوش محلی این روستا به " سیس " معروف است

7. ریسمان یا کمند که شاعر شیرین سخن دیارمان وحشی بافقی به وفور از واژه کمند در اشعارش استفاده نموده است. از کمند برای بالا رفتن از نخل ها و چیدن خرما یا حرس کردن درختان استفاده می شود. ضمنا ریسمان نیز از الیاف درخت خرما تهیه می شود.

البته همانگونه که در ابتدا ذکر شد تمامی صنایع دستی مذکور از درخت خرما ساخته می شود اما همه صنایع دستی مردم از درخت خرما نیست بلکه از درختان دیگر نیز وسایل دیگری درست می کردند که از جمله می توان به هنر سبد بافی اشاره کرد که در ساقه درخت انار ساخته و بافته می شد که البته این هم در گویش محل به " شول " معروف است.

  • باقرآبادی

در پی استعفای برادر ارجمند جناب آقای حاج محمد رضا عسکری از سمت فرماندهی پایگاه مقاومت امام علی علیه السلام روستای باقرآباد با خبر شدیم جناب آقای ابوالقاسم عسکری فرزند حاج اکبر و برادر شهید بزرگوار حسین عسکری به فرماندهی این پایگاه منصوب شده است.

بدین وسیله از زحمات چند ساله جناب آقای حاج محمد رضا عسکری در سامان دادن برنامه های پایگاه تقدیر و تشکر کرده و انتصاب بجا و شایسته جناب آقای ابوالقاسم عسکری را به ایشان تبریک می گوییم و از خداوند متعال خواستاریم  ایشان را در راستای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و اعتلای فرهنگ بسیج و شهامت و شهادت موفق و موید بدارد.

انشاءالله با تدابیر و فعالیت های ایشان شاهد جذب جوانان و نوجوانان در این عرصه بوده و برنامه هایی پر بار و سرشار از معنویت و جوش و خروش را در پایگاه باقرآباد و با همت این عزیز به نظاره بنشینیم.

  • باقرآبادی

مرحوم علی اکبر دهخدا در لغت نامه وزین خود در مورد این روستا چنین می نویسد:

"باقرآباد دهی است از دهستان حومه  بخش بافق شهرستان یزد که در 4 هزارگزی باختر بافق بر کنار راه فرعی بافق به یزد در جلگه واقع است . ناحیه ای است گرمسیر و دارای 148 تن سکنه ، آب آنجا از قنات تامین میشود. محصول عمده آن غلات و پنبه و خرما و روناس و نارنج و شغل مردمش زراعت وصنایع دستی آنان صابون پزی و جارو و بادبزن سازی و راهش ارابه رو است."

توضیح مدیر وبلاگ :

از آنچه از نوشته های مرحوم دهخدا به دست می آید این است که در سابق یکی از محصولات باقرآباد میوه نارنج بوده است که متاسفانه امروزه هیچ آثاری از آنها در روستا مشاهده نمی شود.

همچنین وی به راه ارابه رو روستا اشاره کرده است که امروزه به راه آسفالت تبدیل شده است.

ضمنا آمار ساکنین این روستا از 148 نفر بسیار کاسته شده و تعداد اندکی در این روستا سکونت دارند.

 

  • باقرآبادی

در این روستا دو مسجد وجود دارد 

اولین مسجدی که در داین روستا ساخته شده است مسجدی است که در نزدیکی قلعه باقرآباد و در مجاورت آن قرار دارد و مرحوم حاج سید علیرضا عباسی زاده بانی این مسجد است که امروزه به نام مسجد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه شهرت دارد.

این مسجد تا زمانی که مردم از ترس سارقین و غارتگران در قلعه زندگی می کرده و رفت و آمد در آن رونق داشت مورد استقبال مردم آنجا واقع شده و از آن استفاده می کردند اما زمانی که خوانین برچیده شده و دزدی و غارتگری از اموال روستاییان رو به افول گرایید کم کم مردم از قلعه بیرون آمده و در اطراف روستا خانه هایی جدید و با وسعت بیشتر برای خود ساختند و از قلعه فاصله گرفتند و با توجه به زیاد شدن تعداد مردم نیازمند مسجدی دیگر در نزدیکی خانه های خود شددند.

در این میان مرحوم حاج بمانعلی عسکری زمینی را که ملک شخصی خود بود برای مسجد واگذار کرده و معمارانی را جهت طراحی و ساخت مسجد دعوت کرده تا ینکه این مسجد به شکل زیبایی در مرکز روستا ساخته شد و مسجد عسکریه نام گرفت و همچنان مورد استفاده اهالی روستا قرار می گیرد و مراسماتی چون نماز جمعه، نماز جماعت و عزاداری اهل بیت علیهم السلام در آن برگزار می شود.

  • باقرآبادی

سابقا که مساله فامیل و نام خانوادگی مطرح نبود برای شناسایی افراد ، هرکدام را به نام پدر می شناختند و او را با همان نام صدا می زدند مانند حاج محمد رمضان یا اکبر میرزا محمد که در واقع حاج محمد فرزند رمضان و اکبر فرزند میرزا محمد بوده است و اهالی این روستا نیز همانند غالب روستا های کشور با هم فامیل بوده و از خویشان هم محسوب می شوند اما بعد از اینکه شناسنانه و انتخاب نام خانوادگی جهت شناسایی افراد در کشور مان ضروری شد هر کدام از آنان نام خانوادگی خاصی را به خود اختصاص دادند.

در این میان بیشترین فامیل اهالی این روستا را عسکری به خود اختصاص داده است و سه نفر از شهیدان عزیز این روستا نیز از خانواده محترم عسکری می باشند و حتی مسجدی هم که ساخته شده است به نام مسجد عسکریه شهرت دارد

اما در این میان بعد از نام خانوادگی عسکری، نام خانوادگی حسینی هم فراوانی خاصی در این روستا داشته و افراد زیادی از سادات به این نام شهرت دارند که این خانواده نیز یک شهید تقدیم انقلاب کرده است و برخی دیگر از سادات این خطه نیز به نام  سبزواری مشهورند.

نام خانوادگی زعیمیان نیز از جمله فامیل هایی است که گروهی از اهالی این روستا به آن مزین هستند و شهید هاشم زعیمیان نیز از این خانواده شریف است.

فامیل دیگری که برخی اهالی این روستا با آن شناخته می شوند سنبل است که البته ظاهرا فامیل قبلی این خانواده فتاحی بوده و افرادی با دلایلی شخصی، این فامیل را از فتاحی به سنبل تغییر داده اند.

کارگران نیز از دیگر فامیل هایی است که افرادی از روستا را به خود اختصاص داده است.

البته این اسامی که یاد شد از افرادی هستند که هنوز در این روستا سکونت داشته یا به نوعی ارتباط با این روستا دارند اما افرادی هم هستند که سابقا در این روستا بوده و الان به دلایلی مهاجرت کرده و ارتباط چندانی با روستا ندارند که البته آثار آنان بر جای مانده و گاهی بازماندگانشان سری به روستا می زنند که برخی از آنان عبارتند از:

1. خانواده محترم عباسی زاده که مهمترین یادگار ایشان مسجد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه است که در کنار قلعه معروف باقرآباد بنا شده و بنیانگذار آن مرحوم حاج سید علیرضا عباسی زاده است که خود نیز در گوشه ای از مسجد آرمیده است که حقیقتا نماز خواندن د رآن حال و هوای خاصی دارد.

2. خانواده محترم دهقان که سالیان دراز در این روستا بوده و کشت کار ی داشته اند اما به دلایلی از این روستا مهاجرت کرده و به شهر بافق یا به روستا های اطراف مهاجرت کرده اند.

3. خانواده محترم عباسی که اینان نیز علاوه با اینکه اصالتا باقرآبادی هستند اما اکنون از جمله مهاجرین هستند که از روستا مهاجرت کرده اند

4. خانواده محترم محمدی که بعد از فوت بزرگ خاندان خود زمین های خود رابه اهالی روستا فروخته و دیگر ارتباطی با این روستا ندارند

در این میان افرادی هم بوده و یا هستند که باقرابادی نبوده اما زمین های باقرآباد را خریداری کرده و افرادی از این روستا زمین های آنها را اجاره کرده و هر ساله اجاره بهای آنا را می پردازند که بعضا زمین ها را واگذار کرده و برخی نیز هنوز مالکیت زمین ها به نام آنهاست که افرادی چون عامری ، مشکی، زارع پور و ... از این افراد محسوب می شود اما خانواده مشکی تا چند سال قبل تمامی اراضی خود را به مستاجرین فروخت و عملا هیچگونه ملکیتی بر این روستا ندارند اما آقایان عامری و زارع پور مقداری از اراضی را مالکند.

  • باقرآبادی

جهت مشاهده تصاویر به ادامه مطلب بروید

  • باقرآبادی

همزمان با تشکیل شوراهای اسلامی در کشور عزیزمان ایران، این روستا نیز ار وجود شوراها بی بهره نبوده و تاکنون سه دوره از این شوراها را پشت سر گذاشته است که اسامی عزیزانی که تاکنون در سمت شورای اسلامی روستای باقرآباد فعالیت داشته اند به شرح ذیل می باشد:

دوره اول: 

1. آقای سید علی حسینی فرزند حاج سید موسی

2. آقای حاج سید محمد حسینی  فرزند سید حسن

3. آقای محمد رضا عسکری فرزند حاج عباسعلی

دوره دوم:

1. آقای سید علی حسینی فرزند حاج سید موسی

2. آقای حاج سید محمد حسینی  فرزند سید حسن

3. آقای میرزا محمد عسکری فرزند حسین

دوره سوم:

1. آقای سید علی حسینی فرزند حاج سید موسی

2. آقای حاج سید محمد حسینی  فرزند سید حسن

3. آقای علی اصغر عسکری فرزند محمد

دوره چهارم:

در این دوره که در حال حاضر زمان تبلیغات نامزد های انتخاباتی آن را پشت سر می گذاریم 5 نفر از عزیزان روستای باقرآباد جهت تصدی سمت شورا ها ثبت نام نموده اند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

1. آقای سید علی حسینی فرزند حاج سید موسی

2. آقای علی اصغر عسکری فرزند محمد

3. آقای حاج حبیب عسکری فرزند حاج رمضان

4. آقای جلال عسکری  فرزند اصغر

5. آقای علی عسکری فرزند حاج یدالله

شایان ذکر است که ترتیب نوشتن اسامی عزیزان هیچگونه دلیلی بر مزیت فرد بر دیگری نیست بلکه صرفا افرادی که در حال حاضر در سمت شورا حضور داشته، ابتدا نوشته شده و سپس اسامی دیگر به ترتیب سنّ نگاشته شده است.

موفقیت همه عزیزان را آرزومندیم

  • باقرآبادی